ذرتی شدن فرش به چه معناست و راه های رفع آن - قالیشویی چهلسی

ذرتی شدن فرش به چه معناست و راه های رفع آن


ذرتی شدن فرش به چه معناست و راه های رفع آن

فرش‌های دستبافت با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع یکی از انواع فرش‌هایی هستند که در خانه‌های ایرانی و حتی خارجی، طرفداران خاصی دارند. با این حال، گاهی اوقات مسائلی که به‌عنوان عیب و نقص فرش تلقی می‌شوند، فرش را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. یکی از عیوب رایج فرش‌های دستبافت، ذرتی شدن فرش است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ذرتی شدن فرش و علت بروز این مشکل و همچنین روش رفع آن، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

دلیل اصلی ذرتی شدن فرش دستبافت

قسمتی از فرش یا تمام سطح فرش ممکن است در حین بافندگی یا پرداخت نهایی، ذرتی شود.

مهم‌ترین علل ذرتی شدن فرش عبارت‌اند از:

  •  هنگام کوتاه‌کردن پرزها از قیچی کوتاه و غیراستاندارد استفاده شود.
  • بافنده در کوتاه‌کردن پرزهای فرش، تخصص و توانایی لازم را نداشته باشد.
  • هنگام پرداخت فرش، تیغه قیچی استاندارد نبوده و تنظیم نباشد.
  •  یکی از دلایل اصلی ذرتی شدن، سایش، پیری و فرسودگی فرش است.

البته در مواردی، استفاده از پشم بی‌کیفیت و نامرغوب باعث می‌شود که فرش ذرتی شود. زمانی که از پشم نامرغوب استفاده شود، پس از بافت شروع به ریزش کرده و از بین می‌رود و فرش، ذرتی می‌شود. بدون شک پود فرش به وضوح نمایان است که نشان از استحکام و دوام کمتر فرش نسبت به گذشته دارد.

همچنین بخوانید


دلایل زیاد و البته واضحی وجود دارد که می‌تواند منجر به سفت شدن فرش بعد از شستن شود. برای آشنایی با انواع علت سفت شدن فرش بعد از شستن با ما همراه باشید …

چگونه می‌توان ذرتی شدن فرش را از بین برد؟

برای از بین بردن ذرتی شدن فرش می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  1. ترمیم و رفوی قسمت مورد نظر، بهترین راه برای از بین بردن ذرتی شدن روی فرش است. رفوی قسمت ذرتی باعث می‌شود که فرش به حالت اولیه خود بازگردد. رفو یک کار تخصصی و حرفه‌ای است و ذرتی شدن فرش تنها باید توسط افراد حرفه‌ای رفع شود.
  2.  پرداخت فرش یک راهکار دیگر برای کاهش ذرتی بودن آن است. با استفاده از تکنیک پرداخت، می‌توانیم تا حدودی از ذرتی بودن فرش بکاهیم و تشخیص نواحی آسیب‌دیده را سخت‌تر کنیم. پرداخت فرش ذرتی به‌صورت دستی یا ماشینی امکان‌پذیر است. پرداخت فرش به‌صورت دستی بدون کمک ماشین آلات یا ابزارهای دیگر انجام می‌شود. روش دیگر پرداخت شامل قرار دادن فرش در داخل دستگاه است تا فرآیند پرداخت انجام شود.
ذرتی شدن فرش به چه معناست و راه های رفع آن - قالیشویی چهلسی

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد ذرتی شدن فرش و علت و راهکارهای رفع آن صحبت کنیم. متوجه شدیم که مشکل ذرتی به علت عدم استفاده پشم مرغوب یا قیچی مناسب در هنگام کوتاه‌کردن پرزها و … به وجود می‌آید. همانطور که دریافتیم با استفاده از روش رفو و پرداخت می‌توان مشکل ذرتی بودن فرش را رفع کرد؛ اما این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود تا به فرش آسیبی نرسد و مشکل، بدتر نشود. از اینکه با ما تا انتهای مقاله همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با مطالب ارائه‌شده،‌ فرش ذرتی خود را ترمیم کنید.

قالیشویی خوشنام کرج مجری ارائه کلیه خدمات قالیشویی و لکه برداری در سراسر کرج و تهران، اگر فرش دوست داشتنی شما دچار لکه‌ی روغن شده است باما تماس بگیرید تا با ماشین آلات بروز و پیشرفته خود این لکه هارا برای همیشه از روی فرش شما حذف کنیم. فقط کافی است با شماره های: ۰۲۱۹۱۰۰۸۶۸۷ و ۰۲۶۳۴۲۱۵۹۹۰تماس گرفته یا فرم سفارش آنلاین خدمات را پر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *