چله کشی ترکی فرش چگونه است؟ - قالیشویی خوشنام

چله کشی ترکی فرش چگونه است؟


چله کشی ترکی فرش چگونه است؟

مجموعه نخ هایی که به طور موازی از همدیگر و با قدرت کششی برابری از سمت طولی بر روی دار قالی دوانیده می شوند را چله کشی فرش می گویند. قبل از این که بافت قالی را شروع کنید لازم است تا یک دار قالی داشته باشید و آن را چله کشی کنید. در اصل در این روش تارهایی را بر روی دار قالی پیاده می کنیم که از این طریق بتوانیم گره های خود را بر روی آن تارها بزنیم و روند رج و گره زدن را ادامه دهیم. روش های مختلفی برای چله کشی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها چله کشی ترکی فرش است که در ادامه در نظر داریم شما را با نحوه انجام دادن آن آشنا کنیم.

نحوه چله‌کشی ترکی فرش

در ابتدا دار مناسب برای این کار را تهیه می کنیم و میزان فاصله بین سر دار و زیر دار را در دو طرف اندازه گیری می کنیم تا از برابر بودن آن ها اطمینان پیدا کنیم.همچنین در نظر داشته باشید که چله کشی فرش را باید با دقت و ظرافت بالایی انجام دهید و دار قالی را از نوع بادوام و کیفیت انتخاب کنید تا از سالم بودن آن مطمئن باشید.

همچنین بخوانید


امروزه به توجه به تفاوت سلیقه‌ها، انواع مختلفی از فرش‌ها را در بازار می‌بینیم. یکی از فرش‌هایی که از گذشته تا کنون مورد توجه شوده است، فرش ترک است. همانطور که از نام این فرش‌ها مشخص است، فرش ترک اولین بار در کشور ترکیه طراحی و تولید شده است.

برای بافت فرش های ترکی باید دار قالی شما نیز با روش ترکی چله کشی شود. این مدل چله کشی احتیاج به دو نفر دارد تا بتوان چله کشی را با دقت و کیفیت بالا انجام داد. برای انجام دادن این روش از چله کشی که به طور مستقیم بر روی دار قالی اعمال می شود در شروع کار دو نخ را به طور موازی عرض دار به طرف راست روها ببندید.

بعد از آن دقت کنید که طول زهوارها بیش تر از عرض دار قالی باشد. با در نظر گرفتن این که تعداد شیرازه ها زوج یا فرد است نخ چله را باید از رو یا زیر زهوارها عبور دهید. در مرحله بعدی نخ چله را به صورت گلوله جمع کنید و به وسیله یک نفر یا چند نفر از رو یا زیر رد کرده و به دست نفر دوم برسانید تا او نیز بعد از رد کردن نخ چله از محل، علامت گذاشته و آن را به دست نفر اول برگرداند. این روند را به همین ترتیب باید ادامه دهید تا چله کشی فرش تمام شود.اصلی ترین نکته ای که باید دقت کنید این است که حتما نخ های چله را به طور برابر و یکدست انجام دهید. همچنین چله کشی فرش نباید بسیار محکم یا شل باشد

چله کشی ترکی فرش چگونه است؟ - قالیشویی خوشنام

مزیت چله کشی ترکی فرش

  •  مسلط بودن بالای بافنده بر روی دار قالی
  •  پایین کشی راحت فرش
  •  نظم بیش تر چله ها
  •  قابلیت بافت فرش با اندازه ای بزرگ تر از اندازه دار قالی

سخن پایانی

چله کشی فرش یکی از مهم ترین اصول قالیبافی محسوب می شود که باید در انجام دادن آن از تخصص و دقت بالایی استفاده کنید. به همین دلیل این کار باید به وسیله افراد حرفه ای و با تجربه انجام شود چرا که ساده ترین مشکل و ایراد در این مرحله باعث آسیب دیدن فرش و ایجاد مشکلات جبران ناپذیری در آن می شود و از این طریق کیفیت و قیمت فرش را با کاهش زیادی روبرو می کند.

قالیشویی خوشنام کرج مجری ارائه کلیه خدمات قالیشویی و لکه برداری در سراسر کرج و تهران، اگر فرش دوست داشتنی شما دچار لکه‌ی روغن شده است باما تماس بگیرید تا با ماشین آلات بروز و پیشرفته خود این لکه هارا برای همیشه از روی فرش شما حذف کنیم. فقط کافی است با شماره های: ۰۲۱۹۱۰۰۸۶۸۷ و ۰۲۶۳۴۲۱۵۹۹۰تماس گرفته یا فرم سفارش آنلاین خدمات را پر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *