روش های نگهداری از قالی و قالیچه-قالیشویی خوشنام

روش های نگهداری از قالی و قالیچه-قالیشویی خوشنام


قالی دستبافت فرشی است  دارای تارو پود و پرز بوده و پرز ها دور تارهایش گره خورده باشد. روش های نگهداری از قالی و قالیچه متفاوت است زیرا قالی و قالیچه از لحاظ جنس و کیفیت و مقاومت باهم فرق دارند.

از مهم ترین عوامل آسیب رسان میتوان نور خورشید،آلودگی و رطوبت ، بید  و تداخل رنگ را نام برد. بهترین راه مبارزه با عوامل آسیب رسان در وهله ی اول تمیز نگه داشتن قالیی و قالیچه است.

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که قالی های دستباف معمولا رنگ میدهند.برای اینکه از ثابت بودن رنگ قالی مطمئن شوید،یک تکه کاغذ خشک کن  سفید  روی فرش قرار داده و سپس تکه پنبه را خیس کرده و کمی به آن صابون بزنید.پنبه را روی کاغذ خشک کن بمالید. اگر فرش رنگ پس نداد رنگ هایش ثابت اند.

ضد عفونی و جلا دادن فرش

بعد از جارو زدن فرش، دستمال بزرگ حوله‌ای را آغشته به آب و سرکه سفید کرده  و آرام روی پرزهای قالی بکشید مقدار سرکه نباید زیاد باشد و گرنه به فرش آسیب می‌رساند.

شفاف کردن رنگ قالی

ابتدا روی قالی مخلوط برگ‌های مرطوب (تفاله چای و نمک) بپاشید، سپس با جاروبرقی، جارو کنید تا رنگ قالی شفاف شود. از بین بردن کرک فرش

یک کیسه حمام را مرطوب کرده به دست بکشید و از راه خواب قالی کیسه بکشید . هر دو روز یکبار فرش ها را جارو بکشید. حداقل سالی چند بار با شامپو فرش فرش ها را شامپو بکشید.

برطرف کردن گودی فرش 

الف) در چاله های ایجاد شده در فرش می توانید یک قطعه یخ بگذارید وصبر کنید تا مدت یک ساعت به همین حال بماند تا پرزهای خوابیده فرش دوباره به حالت طبیعی باز گردد .

ب) مقداری آب در محل گودی بریزید وپارچه ای مرطوب روی آن قرار دهید وآن را به ارامی با اتو نسبتأ داغ ماساژ وفشار دهید تا پرزها به حالت اولیه باز گردند سپس با یک برس آن قسمت ها را برس بزنید .

از بین بردن جای وسایل سنگین از روی قالی

وسایل سنگین مثل پایه مبل معمولاً بر روی فرش جا می‌گذارند. توصیه می‌شود یک تکه یخ روی محل مورد نظر بگذارید و سپس با دستمال خشک روی رطوبت آن را بگیرید و پرزهای قالی را به حالت اول برگردانید.

 برق انداختن و درخشان کردن رنگ قالی


میتوانید مقدار زیادی نشاسته ذرت روی فرش بپاشید و بگذارید یک ساعت بماند سپس با جاروبرقی آن راجارو کنید .
همچنین  می توانید کمی سرکه را با خاک اره مخلوط کرده و به آرامی برسی را در این مخلوط بزنید و روی فرش بکشید وقتی که خشک شد با جارو برقی سطح آن را جارو کنید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *