عوامل-پارگی-بافت قالیشویی خوشنام

عوامل-پارگی-بافت


عوامل پارگی چله در بافت

یکی از مهمترین مراحل بافت یک فرش دست‌بافت، مرحله چله‌کشی است. پاره شدن چله فرش در میانه بافت، اتفاقی است که ممکن است باعث هراس شما شود. و البته نکته مهم این است که ترمیم آن هم مستلزم پرداخت هزینه‌ای اضافی است. پس بهتر است قبل از وقوع اتفاق، عوامل آن را شناخته و از بروز آن جلوگیری کنید.

چله‌کشی فرش چیست؟

چله در واقع پایه و بن بافت فرش است. چله‌ها نخ‌های عمودی هستند که از بالا به پایین دار قالی، به صورت موازی و با نظم کنار هم قرار می‌گیرند و ریشه‌های فرش روی آن بافته می‌شوند. نخ چله از جنس پنبه، پشم و ابریشم است.چله پشمی بیشتر در فرش‌های قدیمی دیده می‌شود و هنوز هم در بافت‌های روستایی از آن استفاده می‌کنند چله پشمی را از پشم گوسفند تهیه می‌کنند. چله پنبه‌ای از غوزه پنبه درست می‌شود و عمومیت بیشتری دارد. چله ابریشمی از پیله کرم ابریشم درست می‌شود و برای تابلو فرش‌ها یا فرش‌های ریزبافت ابریشمی استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید


یکی از این مشکلات، پارگی چله فرش است. مشکلی که تقریبا یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مشکلات در هنگام بافت فرش است. رفع و ترمیم پارگی فرش هم کاری زمان‌بر است و هم هزینه‌بر …

ازدلایل پارگی چله فرش

از هر کدام از انواع نخ که برای چله‌کشی استفاده شود،‌ احتمال پارگی چله وجود دارد. دلایل این پارگی به شرح زیر است:

کشیدگی نامناسب چله:

اگر هنگام چله‌کشی، نخ‌ها زیاد از حد کشیده شوند ممکن است در هنگام بافت یا دفه زدن چله پاره شود. بنابراین باید چله فرش از کشش مناسبی برخوردار باشد. شل بودن چله هم می‌تواند باعث نافرم شدن فرش شود.

کیفیت نخ چله:

نکته بعدی در مورد کیفیت نخ چله است. این نخ‌ها باید از جنس مرغوبی باشند و پوسیدگی نداشته باشند. گاهی طولانی شدن روند بافت یک فرش ممکن است باعث ضعیف شدن و پوسیدگی چله شود که خود عاملی برای پاره شدن آن است.

استفاده نادرست از وسایل بافت فرش:

برای بافت فرش از چاقو و دفه استفاده می‌کنند. تیزی چاقو باید به اندازه‌ای باشد که باعث پارگی چله نشود. در عین حال باید به بافنده طرز درست نگه داشتن چاقو را آموزش داد تا در اثر بی‌احتیاطی، چاقو چله را پاره نکند. دفه هم نباید خیلی نوک تیز باشد. در این صورت ممکن است هنگام کوبیدن آن روی ریشه‌ها، چله پاره شود.

عوامل-پارگی-بافت قالیشویی خوشنام

بی احتیاطی:

یکی دیگر از عواملی که باعث پارگی چله می‌شود بی احتیاطی بافنده است. ممکن است در کارگاه قالیبافی کودکان حضور داشته باشند. باید به آن‌ها در مورد خطر استفاده از وسایل گوشزد کرد که در اثر بی‌احتیاطی به چله فرش آسیب نرسد. در عین حال استفاده از وسایل مختلف در کنار دار قالی هم می‌تواند باعث آسیب زدن به چله شود که در مورد آن‌ها هم باید توصیه‌های لازم داده شود.

آیا چله پاره شده قابل ترمیم است؟

بله. البته این کار باید توسط افراد کاملا حرفه‌ای انجام شود تا بعد از اتمام بافت فرش اثری از آن به جا نماند. اما بهتر است از پاره شدن چله جلوگیری کنیم تا دچار مشکلات بعدی نشویم.

قالیشویی خوشنام کرج مجری ارائه کلیه خدمات قالیشویی و لکه برداری در سراسر کرج و تهران، اگر فرش دوست داشتنی شما دچار لکه‌ی روغن شده است باما تماس بگیرید تا با ماشین آلات بروز و پیشرفته خود این لکه هارا برای همیشه از روی فرش شما حذف کنیم. فقط کافی است با شماره های: ۰۲۱۹۱۰۰۸۶۸۷ و ۰۲۶۳۴۲۱۵۹۹۰تماس گرفته یا فرم سفارش آنلاین خدمات را پر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *