کوبیدگی فرش ها

کوبیدگی فرش ها


رفع بالازدگی و پایین زدگی (کوبیدگی) فرش

در دنیای جذاب و پیچیده‌ فرش‌بافی، بافنده با چالش‌های متعددی روبرو می‌شود. یکی از مسائل مهمی که در این سفر هنری با آن مواجه می‌شویم، بالازدگی یا پایین زدگی فرش است که ریشه در دلایل متعددی دارد. فرشی که با این مشکلات روبرو شود، کیفیت پایین‌تری در مقایسه با فرهای بدون نقص دارد.

این مشکل را می‌توان به راحتی و با رعایت چند نکته به راحتی حل کرد. در این مطلب تلاش کرده‌ایم اطلاعاتی را در مورد رفع پایین زدگی و بالازدگی فرش در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

پایین زدگی و بالازدگی فرش

قبل از توضیح روش رفع پایین زدگی و بالادگی یا اصطلاحا کوبیدگی فرش باید بدانید این دو مشکل چه هستند:

  • بالازدگی فرش: بالازدگی زمانی رخ می‌دهد که قسمت بالایی فرش دچار کشیدگی به سمت بالا شده و نقش و نگار فرش حالت انحنا پیدا می‌کند و از حالت طبیعی خارج می‌شود. این اتفاق در زمان بافت فرش دستتباف رخ می‌دهد.
  •  پایین‌ زدگی فرش:‌ این مشکل نیز در بالای فرش اتفاق می‌افتد و تفاوت آن این است که کشیدگی به سمت پایین تمایل دارد.

همچنین بخوانید


در زمان بافت فرش، عوامل مختلف می‌تواند نظم بافت را به هم زده و مشکلاتی را ایجاد کند. از مشکلاتی در چله‌کشی و انتخاب نخ نامناسب گرفته تا اشتباهات بافنده‌ها همه می‌توانند باعث بالازدگی یا پایین زدگی فرش شوند. …

عمده‌ترین دلایل بالازدگی و پایین زدگی فرش

عمده‌ترین دلایل بالازدگی و پایین زدگی فرش چیست؟

  1.  کاهش کیفیت فرش ممکن است ناشی از کم‌کوبیدن باشد. ارتفاع هر ۱۰ رج بعد از بافت و کوبیدگی باید برابر با ۱۵ میلیمتر باشد. اگر این مقدار بیشتر باشد به این معناست که فرش به خوبی کوبیده نشده است و دچار بالازدگی می‌شود.
  2.  چله فرش نباید شل باشد. توجه داشته باشید که پیچ‌های سردار را باید به اندازه کافی سفت کنید تا چله فرش سفت شده و از بالازدگی فرش جلوگیری کنید.
  3. ضخامت نخ چله نیز یکی دیگر از دلایل بالازدگی یا پایین‌ زدگی فرش است. نخی که برای چله انتخاب می‌شود باید با نوع بافت فرش و نوع نخ‌های ریشه تناسب داشته باشد.
  4. تغییر بافنده نیز دیگر دلیل کوبیدگی فرش است. قدرت دستان بافنده‌های مختلف باهم تفاوت دارد و این می‌تواند باعث بروز بالازدگی یا پایین‌ زدگی شود.
رفع بالازدگی و پایین زدگی (کوبیدگی) فرش - قالیشویی خوشنام

رفع بالازدگی و پایین زدگی فرش

  1. فرش باید توسط یک نفر بافته شود نه چند نفر. به علاوه در میانه بافت نیز، نباید بافنده عوض شود.
  2.  قبل از شروع به بافت فرش حتما به درستی چله کشی کنید. سعی کنید چله را به اندازه کافی سفت و محکم کنید تا نقصی در فرش ایجاد نشود.
  3. نخ چله را متناسب با نوع بافت و نوع تخ‌های ریشه انتخاب کنید. نخ چله نباید ضخیم‌تر یا نازک‌تر از نخ بافت باشد.
  4. با استفاده از دفه، حتما فرش را به اندازه کافی بکوبید. بیش از حد کوبیدن یاکم کوبیدن فرش پس از بافت هر رج می تواند باعث بالازدگی یا پایین‌ زدگی فرش شود.
    شما به راحتی می‌توانید با استفاده از نکات ارائه شده در ایم مطلب از بالازدگی یا پایین زدگی فرش دستباف، هنگامبافت جلوگیری کنید.

قالیشویی در گلشهر

قالیشویی مرکزی در گلشهر کارخانه ای اختصاصی و تجهیز شده به ماشین آلات شستشوی تمام اتوماتیک مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا در صنعت قالیشویی کرج می باشد. از زمان‌های قدیم تا کنون فرش در خانه‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. فرش‌ها هم پس از مدتی کثیف شده و به شست و شو احتیاج دارند. در گذشته فرش‌ها را در منازل می‌شستند اما با گذشتن زمان و متداول شدن زندگی آپارتمانی، قالیشویی‌ها جایگزین شدند.

قالیشویی خوشنام کرج مجری ارائه کلیه خدمات قالیشویی و لکه برداری در سراسر کرج و تهران، اگر فرش دوست داشتنی شما دچار لکه‌ی روغن شده است باما تماس بگیرید تا با ماشین آلات بروز و پیشرفته خود این لکه هارا برای همیشه از روی فرش شما حذف کنیم. فقط کافی است با شماره های: ۰۲۱۹۱۰۰۸۶۸۷ و ۰۲۶۳۴۲۱۵۹۹۰تماس گرفته یا فرم سفارش آنلاین خدمات را پر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *