قالی کرکی چگونه درست میشود؟ - قالیشویی خوشنام

قالی کرکی چگونه درست میشود؟


قالی کرکی چگونه درست میشود؟

قالی ها و فرش های مختلف دارای روند ساخت مشابه و یکسانی هستند و فقط ممکن است در برخی از جزئیات با هم دیگر متفاوت باشند. قالی های کرکی جزو گران ترین قالی ها محسوب می شوند و این مسئله به این دلیل است که کرک به میزان پایینی تولید می شود و همین پایین بودن میزان مواد اولیه باعث گران شدن فرشی می شود که دارای این مواد اولیه است. در ادامه شما را با قالی کرکی و نحوه ساخت آن آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

کرک چیست؟

کرک به موهای ظریف و نازکی گفته می شود که زیر پشم حیواناتی مثل بز و شتر رشد می کند. بعد از کوتاه کردن پشم حیوانات، کرک های آن ها را جدا می کنند. همچنین بعد از آن با شانه های مخصوص بدن بز یا شتر را شانه زده و موهایی که روی شانه جمع می شوند را نیز جمع آوری می کنند.

تارهای کرک بسیار نازک هستند اما به طور فوق العاده ای دارای خاصیت گرمازایی هستند به طوری که محصولات ساخته شده به وسیله کرک می توانند در فصول سرد سال گرمای زیادی به انسان ببخشند. همچنین عشایران و روستاییان این روند را چندین بار تکرار می کنند و تمامی کرک های بدن این حیوانات را جمع آوری کرده و آن را فروخته یا از آن نخ درست کرده و با آن قالی، گلیم، گبه ،لباس، کلاه، جوراب و غیره درست می کنند.

همچنین بخوانید


فرش ها به غیر از رنگ و طرح باید بدون هر نوع برآمدگی، تو رفتگی، کجی یا غیره باشند. یکی از عیوب فرش ها از لحاظ اندازه و تناسب لوچ شدن فرش است که در ادامه شما را با این عیب فرش و موارد مهم درباره آن آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید …

قالی کرکی چیست؟

معمولا قالی های کرکی را نیز جزو فرش های دستبافت محسوب می کنند. این مسئله به این دلیل است که کرک و نخ های کرکی جزو الیاف طبیعی هستند که در بین عشایر و روستاییان می توان آن را مشاهده کرد.

ویژگی های قالی کرکی

  •  بافت ظریف
  • بسیار گرم
  •  لطیف و نرم
  •  دارای قیمت بالا
  •  عمر مفید پایین
  •  دوام پایین

نحوه ساخت قالی کرکی

قالی های کرکی نیز همان طور که گفتیم جزو فرش های دستبافت محسوب می شوند چرا که مواد اولیه آن از الیاف طبیعی با ریشه حیوانی ساخته می شود. از الیاف کرکی برای ساخت محصولات مختلفی مثل قالی استفاده می کنند. قالی کرکی نیز به ۲ طریق رایج زیر ساخته می شود:

قالی کرکی چگونه درست میشود؟ - قالیشویی خوشنام

روش سنتی

در این روش روستائیان و عشایر کرک های حیوانات را جمع آوری کرده و بعد از آن با کمک دوک یا دستگاه نخ ریسی دستی، کرک ها را می ریسند و به نخ تبدیل می کنند. نخ های کرکی از نخ های پشمی بسیار نازک تر هستند. بعد از آن با نخ های کرکی، بافت قالی کرکی را به روش رایج دستبافت شروع می کنند.

روش صنعتی یا مدرن

تمامی قالی های کرکی با روش سنتی و دستبافت ساخته نمی شوند. به دلیل پیشرفت تکنولوژی روند تولید این قالی ها نیز با تغییر مواجه شده است. در این روش کرک های موجود را با دستگاه های صنعتی و مدرن به نخ تبدیل کرده و بعد از آن قالی کرکی به صورت صنعتی با دستگاه های فرش بافی بافته می شود.

سخن پایانی

قالی های کرکی یکی از محصولات رایج ساخته شده از کرک هستند. محصولاتی که با کرک بز و شتر ساخته می شود گران قیمت محسوب می شوند. این مسئله به این دلیل است اولاً کرک ها مثل دیگر الیاف به وفور پیدا نمی شوند و با میزان کمی تولید می شوند، ثانیاً کرک ها دارای خواص مفید و گرما بخشی زیادی بوده و بسیار لطیف، نازک و ظریف هستند. تنها ایراد محصولات کرکی این است که به علت نازک و ظریف بودن از دوام و استحکام پایینی برخوردار هستند و می توان گفت بیش تر جنبه تزئینی دارند.

قالیشویی خوشنام کرج مجری ارائه کلیه خدمات قالیشویی و لکه برداری در سراسر کرج و تهران، اگر فرش دوست داشتنی شما دچار لکه‌ی روغن شده است باما تماس بگیرید تا با ماشین آلات بروز و پیشرفته خود این لکه هارا برای همیشه از روی فرش شما حذف کنیم. فقط کافی است با شماره های: ۰۲۱۹۱۰۰۸۶۸۷ و ۰۲۶۳۴۲۱۵۹۹۰تماس گرفته یا فرم سفارش آنلاین خدمات را پر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *