طریقه عمل دندانه در الیاف - قالیشویی خوشنام

طریقه عمل دندانه در الیاف


طریقه عمل دندانه در الیاف

الیاف و موادی که برای رنگرزی انتخاب می‌شوند دارای پوسته خارجی یا فلس هستند که نقش مهمی در جذب رنگ و مواد رنگ زا دارد. در نتیجه فرآیند رنگرزی امکان دارد سبب آسیب فلس‌ها شود یا به طور کلی از بین بروند.از دست دادن فلس‌ها به طور مستقیم بر جذب رنگ تاثیر می‌گذارد و جذب رنگ را تسریع می‌کند. یک موضوع مهم در این فرآیند این است که با افزایش جذب رنگ، غلظت و درجه رنگ ممکن است افزایش یابد و الیاف پر رنگ‌تر شوند.

اثر این واکنش ثبات رنگ است، گرچه از بین رفتن فلس‌ها باعث پر رنگ شدن الیاف می‌شود، اما ثبات رنگ آن‌ها کاهش می‌یابد و مقاومت الیاف رنگی در برابر نور یا شستشو کاهش می‌یابد، بنابراین برای جلوگیری از این مشکل از دندانه استفاده کنید.این فرآیند باعث افزایش پایداری و ماندگاری رنگ و افزایش مقاومت آن در برابر شست و شو و نور می‌شود. در ادامه در رابطه با طریقه عمل دندانه در الیاف صحبت خواهیم کرد.

همچنین بخوانید


خاب فرش از کنار هم قرار گرفتن گره‌ها و پرزهای آن تشکیل می‌شود. درواقه به جهت خوابیدن گره‌ها روی هم خاب فرش میگویند خاب فرش را در مناطق…

وظیفه دندانه در فرآیند رنگرزی

اگر بخواهیم طریقه عمل دندانه در الیاف را توضیح دهیم باید بگوییم دندانه‌ها نقش تثبیت کننده‌ای در فرآیند رنگرزی دارند. رنگ تمایل بیشتری به ذوب شدن و فرو رفتن در الیاف نسبت به وجود دندان‌ها دارد، رنگرزی زمانی صورت می‌گیرد که نخ با رنگ و الیاف مخلوط شود. در رنگرزی، این فرآیند شامل افزودن مواد مختلف برای تثبیت رنگ الیاف است و نخ انتخاب شده باید بتواند آن‌ها را رنگ و مخلوط کند.دندانه‌ها با چسبیدن به الیاف، سوراخ ها و حفره‌هایی روی سطح آن‌ها ایجاد می‌کند و باعث نفوذ رنگ‌دانه‌ها به الیاف می‌شود و نفوذ رنگ‌دانه‌ها به داخل الیاف باعث افزایش پایداری و شفافیت و زیبایی رنگ آن‌ها می‌شود.

دندان‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع الیافی که قصد رنگرزی دارند انتخاب می‌شوند.اسید سولفوریک و اسید سیتریک از موادهایی هستند که برای رنگرزی و دندانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین سرکه، دوغ، آبغوره و قره قروت از دندانه‌های سنتی هستند که عدم استفاده از آن‌ها رنگرزی را بی‌کیفیت کرده و باعث می‌شود الیاف در مقابل نور تغییر رنگ دهد و با شستشو کم‌رنگ شوند.

طریقه عمل دندانه در الیاف - قالیشویی خوشنام

روش کار دندانه

روش کار آن‌ها به این صورت است که با ایجاد منافذ در سطح الیاف اجازه نفوذ بیشتر رنگ به الیاف را می‌دهند و به طور کلی باید از آن‌ها برای جذب رنگ‌های بیشتر و تثبیت آن‌ها در دندانه‌ها استفاده کنیم. حتی رنگ‌های طبیعی بدون استفاده از دندان‌ها جذب الیاف نمی‌شوند و رنگرزی الیاف با این رنگ‌ها بدون استفاده از دندانه به اندازه کافی پایدار نیست.به طور کلی می‌توان گفت دندانه‌ها جذب بیشتر و بهتر رنگ را تضمین می‌کنند، به عبارت دیگر دندانه‌ها واسطه‌هایی هستند که محیط را برای رنگ الیاف آماده می‌کنند و ثبات و شفافیت رنگ را افزایش می‌دهد و تقریبا همه رنگ ها به جز گیاهان که از تانن تشکیل شده‌اند به دندانه نیاز دارند.

حرف پایانی

در این مقاله طریقه عمل دندانه در الیاف را با هم بررسی کردیم و به اهمیت دندانه در رنگ پذیری الیاف‌ها پی بردیم، امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

قالیشویی خوشنام کرج مجری ارائه کلیه خدمات قالیشویی و لکه برداری در سراسر کرج و تهران، اگر فرش دوست داشتنی شما دچار لکه‌ی روغن شده است باما تماس بگیرید تا با ماشین آلات بروز و پیشرفته خود این لکه هارا برای همیشه از روی فرش شما حذف کنیم. فقط کافی است با شماره های: ۰۲۱۹۱۰۰۸۶۸۷ و ۰۲۶۳۴۲۱۵۹۹۰تماس گرفته یا فرم سفارش آنلاین خدمات را پر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *