نگهداری از فرش ماشینی-قالیشویی خوشنام

نگهداری از فرش ماشینی-قالیشویی خوشنام


با رعایت نکات نگهداری از فرش ماشینی ، طول عمر فرش را افزایش داده و آسیب وارده به فرش را به حداقل میرسانیم. با ما همراه باشید.

فرش ماشینی را در محیط‌های مرطوب قرار ندهید. رطوبت دشمن فرش است. در تار و پود فرش ماشینی معمولاً پنبه یا جوت به‌کار می‌رود که در محیط مرطوب دچار پوسیدگی می‌شوند.

در هنگام جابجایی فرش ، آن را رول کنید. چون در صورت تا کردن فرش، به تار و پود فرش آسیب زده میشود و حتی در این حالت، فشار زیاد باعث پارگی فرش میگردد.

اگر فرش ماشینی شما روی سرامیک حرکت می‌کند، از ترمزفرش کمک بگیرید.

نکته ی بسیار مهم دیگر پاکسازی به موقع و سریع لکه ها یا مواردی که روی فرش ریخته میشوند.

روش های لکه زدایی

اکر لکه قابل برداشتن بود ابتدا آن را بردارید. سپس میتوانید به هرکدام از روش های زیر اقدام به از بین بردن لکه کنید:

محلول آب ولرم و شامپوی فرش

محلول آب و آمونیاک ۱۰%

محلول آب سرد و شامپو

پارچه سفید و تمیزی که به الکل سفید و تینر آغشته است را روی محل لکه مالش دهید.

میتوانید از پارچه سفید و تمیزی که اغشته به استون است استفاده کنید.

نکاتی که در جارو کردن فرش باید رعایت شود

برای نگهداری از فرش ماشینی بهتر است آن  را بطور منظم و دقیق جارو بزنید مخصوصاً قسمتهایی که رفت و آمد بیشتری صورت می گیرد. راه رفتن بر روی فرشهای کثیف به کثیفی و لکه ها اجازه می دهد تا به قسمتهای پایین پرز ها وارد شوند که برطرف سازی آنها مشکل تر است و این امر می تواند به بافت فرش صدمه بزند. جارو زدن مداوم این ذرات را قبل از این که مشکلی بوجود بیاورد از بین می برد.

برای مسیرهای پر رفت و آمد در هفته سه یا چهار بار و برای مسیرهای کم رفت و آمد در هفته دوبار جارو کردن توصیه می گردد.

برای جارو کردن فرش ماشینی، بهتر است از جاروی دستی استفاده نشود؛ چون به مرور زمان، باعث ساییدگی سطح فرش میشود. همچنین مقداری از گرد و خاک را به داخل فرش و بین پرزهای آن منتقل م یکند.

استفاده از جاروهایی با برس های دوار پیشنهاد خوبی می تواند باشد که پرز های فرش را بهم می زند و بر طرف ساختن ذرات و … را آسان تر می کند. فرش هایی با ساختار پر پرز و متراکم مخصوصاً انواع پشمی آن ممکن است در برابر برس زدن حساس باشند و پرز پرز شوند.برای چنین ساختارهایی، استفاده از جاروهای مکنده (جارو برقی ) و یا دستگا هایی که برس های آن ها قابل تنظیم است و پرزهایی فرش را به هم می زند، پیشنهاد می شود.

هنگام جارو کردن فرش با جاروبرقی، به جهت خوابِ نخهای فرش دقت کنید و بُرُس (شانه) جارو را طبق همان جهت روی فرش بکشید و حرکت دهید؛ در غیر این صورت، جهت نخهای  فرش نامنظم میشود و ظاهر فرش نامرتب م یگردد.

سعی کنید گهگاهی مسیر را عوض نمائید یعنی از جهات مختلف جارو بزنید تا پرز و بافت فرش حالت خود را از دست ندهد و از پرز پرز شدن زیادی بکاهید.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *