تشخیص فرش خوب از بد

تشخیص فرش خوب از بد


چگونه فرش خوب رو از بد تشخیص دهیم؟

تشخیص فرش خوب از بد در زندگی امروزی تقریبا سخت بوده و در هنگام خرید فرش باید بسیار به آن ها دقت کنید تا انتخابی درست و دقیق داشته باشید. امروزه در بازار های فرش تشخیص فرش خوب از بد سخت شده چرا که محصولات فراوانی نام هایی که مشابه برند های خوب و قوی است تولید و عرضه می شوند. در این مقاله قصد داریم ویژگی های یک فرش خوب و ویژگی های یک فرش بد را بررسی کرده و شما را در تشخیص فرش خوب از بد راهنمایی کنیم.

راه های دریافت خدمات قالیشویی کرج

۰۲۶۹۱۰۰۸۶۸۷

۰۲۶۳۴۲۱۵۹۹۰

سفارش آنلاین

با ۲۰ خط ویژه و فوری در سراسر کرج

تشخیص فرش خوب از بد

برای تشخیص فرش خوب از بد در بازار های فرش دو نکته ی بسیار مهم وجود دارد که باید به این دو نکته توجه کنید ، پس از آنکه به مطالعه ی این دو نکته پرداختیم به سراغ ویژگی های یک فرش خوب و ویژگی های فرش نامناسب نیز رفته و آن ها را نیز مطالعه کرده و اطلاعاتی در رابطه با هر کدام از آن ها بدست می آوریم. دو روش تشخیص فرش خوب از بد عبارتند از :

۱- شناسنامه فرش یا همان برچسب پشت فرش

مهم ترین و اولین راه برای تشخیص فرش خوب از بد و برای تشخیص اینکه تولید کننده ی فرش چه کسی است دقت بر روی برچسبی است که پشت فرش ها می باشد که این برچسب در اصل همان شناسنامه ی فرش می باشد. شناسنامه ی فرش شامل اطلاعات آن یعنی مشخصاتی مثل تراکم عرضی و طولی فرش ، کد طرح یا نقشه ی فرش ، علامت استاندارد ، جنس الیاف ، تعداد رنگ فرش ، نام و لوگو یا همان علامت تجاری تولید کننده و … می باشد.

از طریق همین برچسبی که پشت فرش قرار دارد به تشابه اسمی تولید کنندگان دقت کنید تا در خرید خود دچار اشتباه نشوید چرا که همین موضوع یکی از راه های اصلی تشخیص فرش خوب از بد می باشد. در مورد برخی از فرش ها باید دقت بیشتری برای شناسایی تولید کننده ی آن ها به خرج دهید چرا که نقشه و طرح آن ها فقط با یک کد عددی مشخص می شود از جمله ی اینگونه فرش ها می توان به فرش های مشهد ، زمرد مشهد ، نگین مشهد ، پرشین مشهد و … اشاره کرد. این نکته فراموش نشود که در هنگام بررسی شناسنامه فرش آدرس کارخانه بر روی آن درج شده باشد به عنوان مثال می توان به فرش های مشهد اشاره کرد که در آن ها آدرس کارخانه ها ذکر شده و این آدرس ها مربوط به شهرک های صنعتی می باشند که در اطراف مشهد وجود دارند.

۲- لوگو یا همان علامت تجاری تولید کننده

یک راه دیگر برای تشخیص فرش خوب از بد توجه به علامت تجاری (لوگو) تولید کننده ی فرش می باشد به گونه ای که اگر قصد خرید فرش خاصی را دارید بهتر است پیش از روانه شدن به سمت بازار فرش حتما لوگوی برندی که قصد دارید خریداری کنید را چک نمایید. علاوه بر این دو مورد ، نکته ی دیگری هم وجود دارد که برای تشخیص فرش خوب از بد باید به آن توجه داشته باشید و آن نکته چیزی نیست جز علامت استاندارد که باید فرش مورد نظر دارای این علامت باشد.

ویژگی های فرش خوب و ویژگی های فرش نامناسب

یکی دیگر از روش هایی که افراد را در تشخیص فرش خوب از بد کمک می کند داشتن اطلاعات کافی از ویژگی های فرش خوب و فرش نامناسب می باشد. از جمله ویژگی های یک فرش نامناسب و غیر اصیل می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- دو رنگی : گاهی اوقات دیده می شود فرشی که اصیل نمی باشد دچار دو رنگی می شود به گونه ای که رنگ قسمتی از فرش تغییر می کند.

۲- رگه داشتن : رگه دار شدن یکی دیگر از عیوب فرش های نا مناسب می باشد.

از جمله عیب های دیگر فرش های نامناسب موارد رو به رو هستند که تنها آن ها را نام می بریم که در تشخیص فرش خوب از بد با وجود این اطلاعات دچار مشکل نشوید :

  1. خلوتی
  2. ترنج داشتن
  3. پیچیدگی
  4. پایین زدگی
  5. بالا زدگی و …..

ویژگی های یک فرش خوب نیز عبارتند از :

  1. نبودن هیچگونه عیب یا نقصی در نقش و طرح فرش
  2. نبود جای خالی در سطح فرش
  3. عدم پارگی ، سوختگی و … در فرش
  4. عدم وجود سر نخ هایی در پشت فرش و …

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *